Logo Provincie Utrecht

Tot besluit

Versterking van het vertrouwen van de burgers in de overheid verdient onze blijvende aandacht.  Ook de provincie kan een bijdrage leveren aan het herstel van vertrouwen tussen burgers en overheid. Niet alleen door het nemen van zorgvuldige voorbereide en draagkrachtig gemotiveerde besluiten, maar evenzeer door een zorgvuldige en tijdige afhandeling van bezwaren die tegen provinciale besluiten worden ingediend. Daarbij mag de menselijke maat nimmer uit het oog worden verloren. Onze opdracht is om te werken aan een overheid die transparant en toegankelijk is en die begrijpbare beslissingen neemt.

Terugblik en korte vooruitblik

Terugblikkend op het vorige jaar stelt de commissie vast dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 geen merkbaar effect heeft gehad op de werkzaamheden van de commissie. 

Ook in dit jaarverslag heeft de commissie behoefte aan een korte vooruitblik. De commissie wil graag samen met de provincie kijken naar de mogelijkheden om de behandeltermijn voor de bezwaarschriftprocedure strakker te bewaken en zo mogelijk te verkorten.

De commissie streeft ernaar om advies uit te brengen binnen acht weken na indiening van het bezwaar. De provinciale bestuursorganen hebben dan nog 4 weken de tijd voor het nemen van een beslissing op bezwaar.

Een belangrijke voorwaarde voor de tijdige afhandeling van de bezwaarschriften is dat het secretariaat van de adviescommissie komend jaar verder wordt versterkt. In het verslagjaar is sprake geweest van personele wisselingen in het secretariaat van de commissie. De versterking van het secretariaat blijft de nodige aandacht vragen.

Samenstelling van de commissie

Op grond van artikel 4, eerste lid, van de verordening, worden de voorzitters en andere leden voor ten hoogste vier jaar benoemd. Na het verstrijken van deze periode kunnen zij éénmaal herbenoemd worden. De commissie werkt met zogeheten ‘kamers’. De commissie regelt zelf de samenstelling van deze kamers. Een kamer bestaat uit een (plaatsvervangend) voorzitter en twee andere leden; ook wordt altijd een reservelid aangewezen. Daarbij wordt, waar mogelijk en van belang, rekening gehouden met eventuele specialisaties van de leden. Ten behoeve van de volledige heroverweging is er bij de samenstelling van de commissie gestreefd leden te selecteren met verschillende achtergronden (juridische en politiek/bestuurlijke ervaring).

De Awb-adviescommissie bestond op 1 januari 2024 uit 11 externe leden en kende de volgende samenstelling: 

mr. P. Weggemans (voorzitter)
mr. M.G.T. van Leyenhorst-van Leeuwen (plv. voorzitter)
prof. mr. P.J.J. van Buuren (plv. voorzitter)
mr. B.C. Knieriem
mr. M.E.T. Vink-van Oostveen
mr. drs. E.W. ten Heuw
prof. mr. E. Steyger
mr. D. Pool
mr. A.C. van der Gugten
mr. B.J. Walraven
Ir. R.M. van der Graaf

Eervol ontslag

Op de jaarvergadering van de commissie, gehouden op 19 december 2024, is eervol ontslag verleend aan de leden prof. mr. P.J.J. van Buuren en mevrouw mr. M.E.T. Vink-van Oostveen. Beide leden hebben zes jaar deel uitgemaakt van de commissie.

De commissie bedankt deze leden voor hun waardevolle en deskundige bijdragen in de afgelopen jaren.

Gelet op het relatief lage aantal te behandelen bezwaarschriften heeft de commissie vooralsnog geen behoefte aan de benoeming van nieuwe leden.

Secretariaat

De commissie wordt ondersteund door een secretariaat dat is ondergebracht bij het team Juridische Zaken. Het huidige secretariaat bestaat uit: mevrouw mr. Nienke Boerlage (secretaris) en mw.  M. Ouchan, juridisch ondersteuner.

Magazines van de provincie Utrecht

Hier vind je de magazines die de provincie Utrecht publiceert. Daarin kun je, in woord én beeld, zien aan welke opgaven we werken. Elke dag weer. Zo balanceren we samen tussen groen en groei.
Volledig scherm