Tekst en toelichting - vervolg
Het jaar 2024 vertoont in grote lijnen hetzelfde beeld als de voorgaande jaren. Er zijn geen duidelijk trends waarneembaar. Wel is opnieuw sprake van een lichte daling van het aantal ingediende bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen.
Uitgebrachte adviezen en beslissingen op bezwaar
In ongeveer 1/3 deel van de gevallen leidt de indiening van een bezwaarschrift tot een beslissing op bezwaar. Dit betekent dat het overgrote deel van de bezwaarschriften wordt ingetrokken, voornamelijk als gevolg van minnelijk overleg of mediation.
In 2024 heeft de commissie 10 hoorzittingen gehouden en heeft zij 14 adviezen uitgebracht.
De provinciale bestuursorganen zijn in 2024 in 1 geval deels “contrair” is gegaan. Ook het aantal gegrondverklaringen is in 2024 verhoudingsgewijs laag. Dit heeft overigens niet geleid tot een significante stijging van het aantal ingestelde beroepen tegen de beslissingen op bezwaar.
Behandeltermijnen
De commissie zet zich in om de bestuursorganen van de provincie tijdig van advies te voorzien, zodat zij in staat zijn binnen de wettelijke termijn te besluiten op de ingediende bezwaarschriften.
Het percentage bezwaarschriften dat binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld lijkt in 2024 fors te zijn gedaald. Althans, dit zou kunnen worden afgeleid uit het enkele tijdsverloop tussen het moment van indiening van het bezwaar en de datum van de beslissing op bezwaar.
De commissie signaleert dat de behandeltermijnen, verdagingen en opschortingen niet adequaat worden geregistreerd, waardoor het niet goed mogelijk is om te beoordelen of bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Niet inzichtelijk is voor de commissie of verdagingen en opschortingen (bijvoorbeeld tijdens minnelijk overleg) consequent zijn bijgehouden door de directies. Doordat de commissie de eventuele verdagingen en opschortingen niet kan verwerken in de totale behandeltermijnen, zijn deze niet betrouwbaar.
Naar de mening van de commissie is er sprake van een onvoldoende bewustwording binnen de organisatie van de noodzaak om de behandeltermijnen deugdelijk te registreren en te bewaken. Om deze situatie te verbeteren, doet de commissie een aanbeveling.
Aanbevelingen
In het jaarverslag 2023 jaar heeft de commissie geen aanbevelingen gedaan. De ontwikkelingen van het afgelopen jaar geven de commissie aanleiding tot het doen van de volgende aanbeveling:
“Verbeter de registratie van de behandeltermijnen (inclusief opschortingen en verdagingen) en versterk de sturing daarop door de verantwoordelijkheid voor de bewaking van de termijnen terug te leggen bij het secretariaat van de commissie.”
Werkvoorraad
Op 1 januari 2025 wachten nog 26 van de in 2024 ingediende bezwaarschriften op verdere afhandeling.
Lees meer informatie