Opgave 4
Milieucriminaliteit
Milieucriminaliteit gaat vaak om personen en bedrijven die geld verdienen, maar een groot deel van de kosten afwentelen op de samenleving. Bijvoorbeeld criminelen die grof geld verdienen aan de illegale handel in pesticiden, zonder te investeren in ontwikkelkosten en zonder zich te bekommeren om de gevolgen voor mens en milieu. De maatschappij is hiervan de dupe, omdat de integriteit van het maatschappelijke en economische stelsel aangetast wordt. Daarnaast kan (groot) gevaar ontstaan voor milieu en gezondheid. De aanpak van onze regio sluit aan bij de aanpak van de landelijke Strategische Milieukamer.





Met wie gaan we dat doen?
3
De belangrijkste partners zijn gemeenten, OM en politie, maar we zullen ook veelvuldig samenwerken met andere omgevingsdiensten, de NVWA, het Ministerie van economische zaken, de Inspectie leefomgeving en transport en de waterschappen.
Meer weten over dit gezamenlijk uitvoeringskader voor de regio Utrecht?”
Hoe gaan we dat doen?
Wat willen we bereiken?
2
1
“
”
Opsporing van milieucriminaliteit moet in Nederland echt naar een hoger niveau
We toetsen vergunningaanvragen aan BIBOB beleid
We werken aan de landelijke strategische aanpak van fraude met afvalstoffen, asbest, Zeer Zorgwekkende Stoffen en gewasbeschermingsmiddelen.
We onderzoeken hele ketens om de zwakke plekken daarin op te sporen
Het proactief en reactief bestrijden van milieucriminaliteit op landelijke geprioriteerde thema’s; ZZS, afval, asbest en gewasbeschermingsmiddelen.
In het rapport “Om de leefomgeving, omgevingsdiensten als gangmaker voor het bestuur” worden aanbevelingen gedaan om de bestuursrechtelijk- en strafrechtelijke aanpak van milieucriminaliteit te versterken. In de regio Utrecht werken we nauw samen met het Openbaar Ministerie om deze aanbevelingen in de praktijk te brengen. Dat begint met een gezamenlijke focus.