Opgave 4
Gezonde leefomgeving

De kwaliteit van de leefomgeving heeft gevolgen voor ons fysieke en mentale welbevinden. We gebruiken onze leefomgeving steeds intensiever en dat heeft gevolgen. Verbetering van de luchtkwaliteit, waarborgen van de veiligheid en beperken van geluidsoverlast zijn grote uitdagingen in het stedelijk en landelijk gebied. Het is belangrijk om op via onderwerpen bij te dragen aan gezondheidsschade preventie en beperking.

Met wie gaan we dat doen?

3

  • We werken in ieder geval nauw samen met de GGDrU in het kader van de gezondheidseffecten van geurhinder. Bij de klachtafhandeling werken we veel samen met gemeenten, in voorkomende gevallen ook met de politie.

Hoe gaan we dat doen?

Wat willen we bereiken?

2

1

  • We passen de best beschikbare technieken toe.

  • We zorgen voor een adequate klachtafhandeling, waarbij we tegelijkertijd analyseren waar de oplossingen voor de lange termijn liggen.

  • We houden toezicht op de werking van installaties die geuroverlast kunnen veroorzaken.

  • Het verminderen van geuroverlast voor een gezonde woon- en leefomgeving, Door ons te richten op de geurbronnen.

Geur in je leefomgeving kan hinder veroorzaken. Geur brengt om die reden ook gezondheidsrisico's met zich mee. Geurhinder kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, misselijkheid, een verstoorde ademhaling en een verstoorde hartslag. Ook kan geur psychische klachten veroorzaken.

Geur

Met wie gaan we dat doen?

3

We werken veel samen met de GGDrU en haar partners zoals het RIVM. We delen beleidsinformatie actief met (adviseurs van) gemeenten.

Hoe gaan we dat doen?

Wat willen we bereiken?

2

1

Verminder lawaai, verbeter
de gezondheid

  • We richten ons op simpel uit te voeren fysieke maatregelen, zoals een dubbele deur met sluis.

  • We vergunnen lager dan de nu geldende norm waar dat kan.

  • We vragen bedrijven om de best beschikbare technieken toe te passen.

  • In het toezicht is extra aandacht voor geluid, in het bijzonder (eenvoudig) vermijdbaar geluid.

  • Het verminderen van geluidshinder boven de geldende normen en het beperken van gezondheidsrisico’s door geluidsbelasting.

In een gezonde leefomgeving is geluidsoverlast ongewenst. Hoge geluidniveaus hebben een negatieve invloed op de volksgezondheid, bijvoorbeeld door verstoorde nachtrust. Het geluid kan onder meer afkomstig zijn van horeca, bedrijven en evenementen. De regio heeft de ambitie om geluidsoverlast door deze bronnen te beperken.

Geluid

Met wie gaan we dat doen?

3

  • We trekken samen met gemeenten op bij het opstellen van het Omgevingsplan om hierin de mogelijkheden voor een betere luchtkwaliteit te benutten. We werken landelijk samen met ODNL en de SLA lobby, ook investeren we in de relatie met de brancheverenigingen.

Hoe gaan we dat doen?

Wat willen we bereiken?

2

1

  • Strenger vergunnen waardoor er (veel) minder schadelijke stoffen worden uitgestoten

  • Controle op de werking van stookinstallaties

  • We richten ons op de grootste vervuilers

  • Negatief advies op rookkanalen bij nieuwbouw

  • Bijdragen aan schonere lucht in de regio, die voldoet aan de Europese grenswaarden.

Landelijk leidt luchtvervuiling tot bijna 11.000 sterfgevallen per jaar (bron: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Extra gevoelig zijn kinderen, ouderen en mensen met hart- en vaatziekten of longaandoeningen. Ook in deze regio is de luchtkwaliteit een groot aandachtspunt. Luchtvervuiling draagt onder andere bij aan:

  • luchtwegklachten, zoals hoesten, piepen en kortademigheid

  • geïrriteerde of geprikkelde ogen

  • hart- en vaatziekten

  • longkanker

  • vroegtijdige sterfte

Luchtkwaliteit

Met wie gaan we dat doen?

Wat willen we bereiken?

1

  • Bijdragen aan het beheersen van veiligheid- en gezondheidsrisico’s.

Hoe gaan we dat doen?

2

2

  • De Veiligheidsregio is de belangrijkste adviseur, we zullen ook veel contact hebben met het RIVM, met ProRail en de Gasunie.

  • Bij elke vergunning toetsen we aan risico’s van nieuwe vormen van energie- opwekking en opslag, zoals (grote) batterijen en waterstof.

  • We bezoeken elk nieuw bedrijf dat een risico voor de omgevingsveiligheid vormt.

  • We adviseren bedrijven over de risico’s van nieuwe vormen van energie- opwekking en opslag, zoals (grote) batterijen en waterstof.

De Omgevingswet en de Wet vervoer gevaarlijke stoffen regelen samen de instrumenten om de veiligheid van mensen in de buurt van een activiteit met gevaarlijke stoffen te garanderen en welke uitgangspunten daarvoor gelden. Bijvoorbeeld bij bedrijven met opslag van (grote hoeveelheden) gevaarlijke stoffen of het vervoer (transportroutes) hiervan. Ook milieuschade als gevolg van calamiteiten wordt hiermee zoveel als mogelijk voorkomen.

Omgevingsveiligheid

Omdat je staat voor je omgeving

Schone lucht is niet iets wat we kunnen kopen, maar iets wat we samen kunnen creëren door zorgvuldig te kiezen hoe we leven en werken

Geuroverlast is pas echt opgelost wanneer gemeenten niet alleen luisteren naar klachten, maar proactief beleid maken op basis van de analyse van die klachten

Magazines van de provincie Utrecht

Hier vind je de magazines die de provincie Utrecht publiceert. Daarin kun je, in woord én beeld, zien aan welke opgaven we werken. Elke dag weer. Zo balanceren we samen tussen groen en groei.
Volledig scherm