Tekst en toelichting
Het jaar 2023 vertoont in grote lijnen hetzelfde beeld als de voorgaande jaren. Er zijn geen duidelijk trends waarneembaar. Wel is opnieuw sprake van een lichte daling van het aantal ingediende bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen.

Klachten
De vier in 2023 ingediende klachten zijn allemaal minnelijk opgelost en uiteindelijk ingetrokken. Wel is in vervolg op een klacht uit 2022 bij de Nationale Ombudsman geklaagd over de provincie. Door het secratariaat van de commissie is navraag gedaan over de ingediende klacht. Het gaat om een klacht die eerder door de adviescommissie is afgehandeld en waarvan het nu afwachten is wat de Nationale Ombudsman daarmee doet.
Uitgebrachte adviezen en beslissingen op bezwaar
In 2023 heeft de commissie 24 hoorzittingen gehouden en heeft zij in totaal
23 adviezen uitgebracht. Ook in 2023 is weer sprake geweest van een lichte daling van het aantal ingediende bezwaarschriften, klachten en administratief beroep.
In ongeveer 1/3 deel van de gevallen leidt de indiening van een bezwaarschrift tot een beslissing op bezwaar. Dit betekent dat het overgrote deel van de bezwaarschriften wordt ingetrokken, voornamelijk als gevolg van minnelijk
overleg of mediation.
Bij de beslissingen op bezwaar is opvallend dat de provinciale bestuursorganen slechts in 2 gevallen (deels) “contrair” zijn gegaan, het laagste aantal in een reeks van jaren. Ook het aantal gegrondverklaringen is in 2023 verhoudingsgewijs laag.
Dit heeft overigens niet geleid tot een significante stijging van ingesteld beroepen tegen de beslissingen op bezwaar.
Lees meer informatie
Behandeltermijnen
Termijnoverschrijding kan veroorzaakt worden door zowel vertraging in het uitbrengen van advies door de commissie als door een te groot tijdsverloop tussen het uitbrengen van het advies en het nemen van de beslissing op bezwaar.
De behandeltermijnen voor 2023 laten een verbetering zien ten opzichte van 2022, maar het niveau van 2021 is nog niet terug. Hier blijft een uitdaging voor zowel de commissie als de bestuursorganen van de provincie. Continuïteit in de ambtelijke ondersteuning is hierbij van wezenlijk belang.
Minnelijk overleg en mediation
Sinds enkele jaren is het standaardpraktijk dat na indiening van een bezwaarschrift of klacht meteen contact wordt opgenomen met de indiener(s) van het bezwaarschrift of de klacht. In 2023 zijn 24 bezwaarschriften afgehandeld en 42 bezwaarschriften na minnelijk overleg ingetrokken. Het is van groot belang dat burgers en bedrijven die door besluiten van de provincie in hun belangen worden geraakt zich gehoord weten en de gelegenheid krijgen hun belangen voor het voetlicht te brengen. Dit biedt de provincie tevens de gelegenheid om de vaak complexe besluiten nader toe te lichten. Hierdoor wordt de legitimiteit van het provinciale beleid versterkt en wordt de juridificering van geschillen tussen burgers en de provincie ontmoedigd.